Zdrowa ciąża – rola witamin w ciąży

28 czerwca, 2015

Pamiętajmy że zdrowa ciąża to zdrowe dziecko! Oto garść podstawowych informacji nt. witamin potrzebnych w ciąży.

Witamina A
Witamina A jest konieczna do prawidłowego wzrostu oraz budowy tkanki kostnej (w tym zębów) u dzieci. Jest również pomocna przy rozwoju oka i prawidłowego widzenia. Chroni skórę oraz  wyściółkę jamy ustnej, nosa, gardła, płuc i dróg moczowych i przewodu pokarmowego przed infekcjami.

Witamina B1 (tiamina)
Tiamina jest niezbędna do prawidłowej przemiany węglowodanów. Pozytywnie wpływa na układ nerwowy, mięśnie i pracę serca.

Witamina B2 (ryboflawina)
Ryboflawina bierze udział w chłanianiu węglowodanów, tłuszczów i białek oraz w produkcji energii w komórkach zużywających tlen.

Witamina PP (niacyna)
Niacyna odgrywa istotną rolę w procesie tworzenia energii z glukozy oraz w otrzymywaniu tłuszczów. Jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i trawiennego oraz do wytwarzania hormonów płciowych – szczególnie ważnych dla kobiet w ciąży.

Kwas pantotenowy
Kwas pantotenowy pomaga w produkcji energii z węglowodanów i tłuszczów, wytwarzania tłuszczów i kortykosteroidów oraz wpływa na poprawne funkcjonowanie układu nerwowego, gruczołów nadnerczy i do normalnego wzrostu i rozwoju organizmu dziecka i mamy.

Witamina B6 (pirydoksyna)
Pirydoksyna jest potrzebna w procesie wykorzystania białek, węglowodanów i tłuszczów z pożywienia, do uwalniania węglowodanów magazynowanych w wątrobie i mięśniach na potrzeby produkcji energii i do wytwarzania niacyny. Bierze udział w powstawaniu czerwonych krwinek i przeciwciał, wpływa na zdrową skórę i prawidłowe trawienie. Jest również ważna dla prawidłowego działania układu nerwowego i wielu hormonów. U dzieci obniża ryzyko alergii.

Witamina B12 (kobalamina)
Cyjanokobalamina towarzyszy wytwarzaniu materiału genetycznego komórek, a więc wpływa na wzrost i rozwój organizmu. Szczególnie uzależniona od tej witaminy jest synteza czerwonych krwinek w szpiku kostnym. Bierze ona również udział w wykorzystaniu kwasu foliowego (niezbędnego w czasie ciąży)  i węglowodanów dostarczanych z dietą i jest konieczna do utrzymania zdrowego układu nerwowego.

Categories
zdrowie  
Tags
Share a Comment