Nadwaga u dziecka

2 kwietnia, 2014

Według pediatrów karmienie piersią to jeden z najskuteczniejszych sposobów profilaktyki otyłości. Niemniej kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych już od pierwszych chwil życia ma niebagatelny wpływ na późniejsze przyzwyczajenia dziecka. Niezależnie od tego, czy karmisz naturalnie czy też mieszanką, zwróć uwagę na przyrost masy ciała u Twojego maluszka.

Sygnałem alarmowym informującym o zagrożeniu otyłością jest sytuacja, gdy masa ciała dziecka skorelowana ze wzrostem przekroczy 90 centyl.

  • Czynniki ryzyka

W przypadku nadwagi u niemowląt i dzieci decydujące znaczenie ma czynnik środowiskowy. Genetyka, a więc skłonność do tycia przekazana przez rodziców, ma drugorzędne znaczenie. U niemowląt prawidłowy przyrost masy ciała to 700 do 800g miesięcznie w pierwszym półroczu życia oraz 500g na miesiąc w kolejnym. Diagnostykę otyłości należy jednak pozostawić pediatrze, który najpewniej posłuży się siatkami centylowymi. Idealne wyniki mieszczą się pomiędzy 25 a 75 centylem. Jeżeli ta norma jest zachowana, nie ma powodu do obaw.

  • Przyczyny nadwagi u niemowląt

Najczęstszym błędem popełnianym przez debiutujące mamy jest nieprawidłowe przygotowanie mieszanki, dosładzanie posiłów i napojów oraz systematyczne przekarmianie we wczesnym dzieciństwie. Pojemność pustego żołądka niemowlęcia mieści się w granicach 50 – 100 ml. To niewiele, dlatego porcja posiłku powinna być na tyle sycąca, by zaspokoić głód na ok. 3 godziny. Bardziej kaloryczne przekąski, ze względu na ograniczoną aktywność ruchową niemowlęcia, szybko odłożą się w postaci dodatkowej tkanki tłuszczowej.

  • Jak odchudzić niemowlę?

Nie istnieje dieta odchudzająca, która byłaby bezpieczna dla niemowląt oraz małych dzieci. W przypadku, gdy lekarz zdiagnozuje nadwagę, tym, co możesz zrobić , jest wydłużenie czasu między poszczególnymi karmieniami oraz uważne kontrolowanie sposobu przygotowania mieszanki i rozszerzanie diety dziecka. Takie korygowanie jadłospisu dziecka wiąże się również z ustaleniem nowych proporcji  pokarmów zawierających białko, tłuszcze i węglowodany.

Categories
zdrowie  
Tags
Share a Comment