Zabawy do muzyki i muzyka do zabawy – jak wybrać najlepsze?

13 października, 2014

W pracy z dziećmi zabawy przy muzyce są wręcz nieodłącznym elementem. Każdy z nas zna ich mnóstwo, pamietając przyśpiewki przedszkolne z dzieciństwa, aż po bardziej dyskotekowe klimaty – popularny taniec z balonikiem. Dla dzieci w wieku przedszkolnym ruch przy muzyce jest podstawowym środkiem wyrażania siebie, swoich uczuć i sposobem na dobrą zabawę. Natomiast dla tych starszych, bardzo dobrym rozwiązaniem są różnego rodzaju zabawy typu „muzyka stop”. Niezależnie od tego, z jaką grupą wiekową mamy do czynienia muzyka i ruch to zawsze udane połączenie. Jednak nie jest tak łatwo dobrać odpowiednią muzykę do zabawy i uwarunkowań danej grupy. Dlatego postanowiłam podzielić się z Wami tym, jakie zabawy przy muzyce sprawdziły się dotychczas w mojej pracy, oraz jaka muzyka i jakie powinny być wyznaczniki kierujące doborem odpowiedniego utworu do zabawy.

Jakie zabawy przy muzyce wybrać?

 

  1. Grupa młodsza – przedszkolaki:

Dzieci w wieku przedszkolnym zazwyczaj znajdują się w przedziale 3-6 lat. Ich rozwój ruchowy jest bardzo dynamiczny, osiągają coraz lepszą sprawność i koordynację, dlatego też ich organizm potrzebuje dużo ruchu by wyćwiczyć wszystkie umiejętności motoryczne. Ponieważ dzieci w tym wieku uwielbiają zabawy w role, idealnym rozwiązaniem łączącym muzykę i ruch są dla nich wspomniane wyżej przyśpiewki. Sami znamy wiele z nich: „Uciekaj myszko do dziury”, „Stary niedźwiedź mocno śpi” itp. Są to niezawodne zabawy, ponieważ angażują wiele zmysłów na raz. Dzieci nie tylko ruszają się w rytm muzyki, ale także same ją tworzą poprzez śpiew, trenują pamięć i dykcję, i to zarówno pamięć intelektualną (zapamiętanie tekstu piosenki) jak i ruchową – powtarzanie odpowiednich gestów do słów. Te przyśpiewki często pochodzą z naszego rodzimego folkloru, co daje im dodatkową wartość kultywowania tradycji narodowych. Jeżeli sami nie pamiętacie tych pioseneczek z przedszkola, warto sięgnąć po różnego rodzaju zbiory na płytach CD (piosenki dla przedszkolaków, czy pląsy i zabawy przy muzyce). Te, które ja pamiętam i znam to:

  • „Stary niedźwiedź mocno śpi”
  • „Uciekaj myszko do dziury”
  • „Kółko graniaste”
  • „Bocian i żabka” („Poszła żabka po wodę do zimnego zdroju…”
  • „Jestem muzykantem”
  • „Zwierzątka” („Mu mu powiedziała łaciata krówka”)

i inne, których w tej chwili nie pamiętam – jeżeli jakaś z tych nie jest Wam znana, napiszcie w komentarzu, chętnie podam cały tekst i objaśnię ruchy:)

Oprócz tych znanych przyśpiewek, także dla takich maluchów możemy organizować własne różnorodne zabawy przy muzyce. Najbardziej znaną formą takiej zabawy jest znana w różnych wersjach MUZYKA – STOP. Polega ona oczywiście na tym, że puszczamy dzieciom jakiś utwór muzyczny, podczas którego mogą one tańczyć dowolnie, lub w jakiś określony przez nas sposób (np jak pszczółki, albo tak jak pokazuje prowadzący), co jakiś czas zatrzymujemy muzykę, i w tym momencie dajemy dzieciom do wykonania różnorodne zadania (np jeśli to taniec w parach, zmieniają pary, albo muszą teraz szybko znaleźć parę,
z którą witają się określoną częścią ciała, lub też w następnym wejściu muzyki zmieniamy im zwierzątko do naśladowania).

Innym rodzajem zabawy przy muzyce może być taniec – z balonikiem (np trzymanym przez parę między czołami), na gazecie (którą co pewien czas się składa na coraz mniejszą), lub taki w którym osobą prowadzącą może być każde dziecko, a wyznaczamy je poprzez założenie na głowę kapelusza, czy podanie pałeczki wodzireja – tak, żeby każdy poprowadził kilka ruchów.

Dla mnie ulubioną formą jest tzw taniec z kolorami. To inna forma zabawy w muzyka – stop. Polega na tym, że po całej sali rozłożone są różnokolorowe elementy (np powycinane kółka). Dzieci podczas tańca nie mogą ich dotykać, a kiedy muzyka się zatrzyma prowadzący mówi kolor, na którym trzeba stanąć/którego trzeba dotknąć.

 

Jaką muzykę wybrać do zabaw ruchowych dla dzieci?

Pamiętajmy, że dzieci przedszkolne mimo swej żywotności i nieograniczonej energii, są jednak jeszcze dość małe, szczególnie w młodszych grupach. Ich tolerancja na poziom decybeli słyszalnych z otoczenia jest niższa niż u ludzi dorosłych (choć przebywając w przedszkolu czasem ciężko w to uwierzyć;)). Dlatego muzyka, którą im odtworzymy musi być dość skoczna, ale niezbyt głośna i bez niskich bitów (basów). Obecnie bardzo często sięga się po utwory popowe, które dzieci znają z radia czy telewizji. Ja nie mam nic przeciwko słuchaniu takich utworów od czasu do czasu, jednak uważam, że dużo lepiej sprawdzają się bardziej wartościowe kawałki. W zależności od potrzeb, może to być muzyka klasyczna, folkowa, czy utwory z bajek.

Do zabaw w których naśladujemy ruch zwierząt często świetnie sprawdzają się utwory klasyczne, takie jak „Lot trzmiela”, ale można znaleźć i inne przykłady, ponieważ dawniej muzycy często naśladowali odgłosy przyrody:)

Jeśli chodzi o zabawy w rodzaju muzyka – stop, tu świetnie sprawdzą się skoczne utwory folkowe, czy to polskie polki, oberki i mazurki, czy na przykład moja ulubiona muzyka szkocka i irlandzka. Ważne jest to, że nie ma w niej tekstu, dzieci więc całą uwagę sensoryczną skupiają na oddawaniu ciałem melodii i rytmu.

Jeżeli chcemy wybrać piosenki w których jest tekst, by zaangażować dzieci także do śpiewania, czy sfabularyzować ruchy do muzyki, bardzo dobrze sprawdzą się utwory z polskich bajek, takich jak Akademia Pana Kleksa, czy też przeboje Fasolek, a nawet Arki Noego. Jednak te utwory warto dedykować dzieciom 5-6-letnim.

 

To na razie tyle z moich doświadczeń, w następnym wpisie podzielę się z Wami informacjami w tym temacie dotyczącymi dzieci starszych, nawet gimnazjalistów:) A jakie Wy macie zdanie na temat zabaw przy muzyce i doboru odpowiednich utworów? Może znacie coś godnego polecenia, co jeszcze nie jest tak znane na polskim rynku? Albo pamiętacie dawna przyśpiewkę z dzieciństwa, której teraz brakuje w naszych przedszkolach? Czekam na Wasze głosy!

Categories
zabawy  
Tags
Share a Comment