Zdrowy kręgosłup naszego Malucha

25 sierpnia, 2014

Witajcie!

Już za chwilę zaczyna się wrzesień, a co za tym idzie, dla dzieci zaczyna się szkoła. Oznacza to ponowne zarzucanie na ramiona i plecy dzieci ciężkich, wyładowanych podręcznikami, zeszytami, workami, drugim śniadaniem i piórnikiem plecaków. Fizjoterapeuci i lekarza od dawna alarmują o patologicznych dla kręgosłupa skutkach przedźwigania tak młodych organizmów. Jak zadbać o zdrowy kręgosłup naszego dziecka?

 

Najważniejsze są zasady najprostsze, powtarzane nam z pokolenia na pokolenie:

– nie garb się,

– siedź prosto, przodem do stołu,

I tak dalej. Co do ciężkich tornistrów naszych dzieci, najważniejsza jest zasada najprostsza – tornister nosimy na obu ramionach. Nawet kilka minut noszenia plecaka na jednym ramieniu, powoduje na dłuższą metę przemieszczanie się kręgów w kręgosłupie, nacisk na dyski między kręgami, który się utrwala, odkształcają się i później mamy skoliozę, którą trzeba leczyć poprzez rehabilitację, a w ostrych stadiach nawet operacyjnie. Przez skrzywienie kręgosłupa, zauważalnie różni się też poziom bioder, czy ramion – nie tylko oszpeca to wygląd dzieci,a potem dorosłych, ale może być przeszkodą w uprawianiu sportu. Dlatego za każdym razem zwracajmy na to uwagę, a kiedy tylko to możliwe – w drodze tramwajem/autobusem, czy czekając na przystanku – zdejmujmy dzieciom ten ciężar z ramion.

Kolejnym przydatnym, a bardzo prostym rozwiązaniem jest przeglądanie zawartości plecaka. Może nasze dziecko nie potrzebuje 3 par nożyczek w piórniku, a zeszyty może mieć najmniejsze, 16kartkowe i to w miękkiej okładce? Każde odjęcie, nawet najmniejszego cieżaru, to odrobina wytchnienia dla młodych mięśni. Oczywiście, musimy zadbać o sam tornister – najlepszy będzie taki z lekko usztywnionym tyłem, grubymi ramionami o miękkim wykończeniu, które nie wbiją się w skórę.

Ćwiczenia na proste plecy

Podstawowym ćwiczeniem, bardzo łatwym w wykonaniu, które doskonale prostuje plecy jest czynność, którą powinniśmy powtarzać co jakiś czas każdego dnia. Chodzi mianowicie o prawidłowe ułożenie głowy i szyjnej części kręgosłupa, które automatycznie spowoduje przesunięcie i wyprostowanie całego kręgosłupa. Najłatwiej zrobić to w ten sposób – przykładamy wskazujący palec na brodę, obniżając ją w kierunku klatki piersiowej, a następnie całą głowę staramy się przesunąć do tyłu, tak daleko jak możemy – nie podnosząc przy tym ramion. Taką postawę możemy umacniać. Wystarczy w tej pozycji jedną dłonią dociskać głowę w różnych miejscach, tak by ręka dociskała, głowa stawiała opór, ale żadna z nich się nie poruszyła – przez kilka sekund dociskamy, a następnie rozluźniamy i wybieramy kolejne miejsce. To wspomoże mięśnie, by utrwaliły się w tej pozycji i wzmocniły. Dzięki temu nasz kręgosłup i głowa same będą dążyły do tej prostej pozycji.

Więcej ćwiczeń już wkrótce,

Powodzenia!:)

Categories
dziecko  
Tags
Share a Comment