Jak odżywiać się w ciąży?

2 kwietnia, 2014

Odżywianie i tryb życia kobiety w ciąży jest zagadnieniem ważnym, ale często też problematycznym. Na temat tego, co można, a czego nie powinno się jeść czy stosować w ciąży jest wiele mitów i wytycznych, dlatego warto przyjrzeć się temu bliżej, aby dbać o swój organizm i właściwy rozwój dziecka.

Kawa i napoje kofeinowe

W ciąży kawa jest dozwolona dla kobiet zdrowych i bez problemów z nadciśnieniem. Najlepiej pić kawę z mlekiem, maksymalnie raz dziennie. Kawa jednak wypłukuje z organizmu magnez, witaminy z grupy B, witaminę C, wapń, potas, cynk.

Sery pleśniowe

Z tego rarytasu też lepiej zrezygnować na czas ciąży. Sery pleśniowe produkowane z mleka niepasteryzowanego mogą wywołać listeriozę, chorobą bakteryjną groźną dla kobiet w ciąży. Efektem listeriozy może być przedwczesny poród, infekcje płodu uszkadzające płuca, mózg oraz skórę.

Ryby i owoce morza

Warto je spożywać ze względu na dużą zawartość związków mineralnych oraz kwasów omega 3, które są niezbędne w tworzeniu układu nerwowego dziecka. Należy jednak pamiętać o umiarze i nie spożywać owoców morza na surowo.

Sauna

Z wizyt w saunie w czasie ciąży należy zrezygonować – trzeba bowiem unikać przegrzewania organizmu. Może to spowodować rozszerzenie naczyń krwionośnych, spadek ciśnienia i zmniejszanie dopływu krwi przez łożysko do płodu.

Słodycze

Kochają je wszyscy, niestety – mają mało wartości odżywczych i puste kalorie. Zdecydowanie należy unikać ciastek produkowanych fabrycznie – zawierają niezdrowe tłuszcze, izomery trans kwasów tłuszczowych, które mogą zakładać prawidłowy rozwój płodu. Zalecane jest ograniczenie lub wyeliminowanie z diety słodzików obecnych między innymi w produktach typu „light”. Doskonałą alternatywą okażą się za to owoce (również suszone), które nie tylko są źródłem cukrów, ale zaopatrują też organizm w niezbędne witaminy.

Categories
ciąża  
Tags
Share a Comment