Ciąża a żelazo

1 kwietnia, 2014

Jeden z pierwszych uśmiechów Twojego dziecka będzie podziękowaniem za to, w jaki sposób odżywiałaś się w ciąży. Naprawdę warto zasłużyć na taką nagrodę. Jeśli dotychczas nie zawsze dbałaś o to, co jesz, będziesz musiała to zmienić. Nie możesz jednak popadać w przesadę – ciążowa dieta nie może stać się przyczyną stresu. Właściwe odżywianie się jest ważne, ale nikt nie mówi, że posiłki muszą być niesmaczne. Wszystko, po co sięgasz, powinno być zdrowe, lecz nie monotonne. Twoja dieta musi być zróżnicowana.

Dzięki właściwemu odżywianiu się nie tylko lepiej zniesiesz ciążę, ale przede wszystkim dostarczysz dziecku niezbędnych do rozwoju składników. W pierwszej połowie ciąży nie musisz jeść więcej. Unikaj produktów, które mogą Wam zaszkodzić – nieświeżych i zawierających konserwanty. Jedz częściej, ale mniejsze posiłki. Dzięki temu organizm będzie miał stały dopływ energii. Zmniejszenie wielkości i zwiększenie liczby posiłków (wskazane jest, by nie pić w trakcie posiłków, lecz dopiero 15-20 minut po jedzeniu) pomoże też poradzić sobie z nudnościami. W Twoim codziennym jadłospisie powinny znaleźć się mleko i nabiał, chude mięso, drób, ryby, jajka, produkty zbożowe oraz świeże warzywa i owoce. Twoje zapotrzebowanie na energię jeszcze nie wzrosło znacząco – nie objadaj się więc słodyczami, żeby nie przybrać zbytnio na wadze. Rozwijające się dziecko będzie potrzebować większych porcji energii dopiero w 2. połowie ciąży. Twoje dzienne zapotrzebowanie wzrośnie wtedy o kilkaset kalorii.

Organizm dziecka będzie potrzebował przede wszystkim budulca, a więc białka. Ważne jest również żelazo, którego niedobór uniemożliwia produkcję hemoglobiny i może powodować anemię. Możliwe, że będziesz musiała przyjmować specjalne preparaty żelaza. Ciąża to zdecydowanie niewłaściwy czas na odchudzanie. Z przyrostem wagi musisz się po prostu pogodzić – to zupełnie naturalne. Dbając o właściwe proporcje spożywanych pokarmów, nie powinnaś się martwić, że Twoje ciało nabiera pełniejszych kształtów.

Produkty, których należy unikać:

  • Rokpol, oscypek i inne produkty zawierające pleśń (np. orzechy arachidowe) – mogą znajdować się w nich bakterie wywołujące groźną dla dziecka chorobę – listeriozę.
  • Surowe owoce morza (krewetki, małże) i surowe mięso – czasem są zakażone bakteriami lub pasożytami.
  • Sól – należy znacznie ograniczyć jej spożycie.
  • Lody – zwłaszcza na bazie surowych jajek – mogą być zakażone pałeczkami salmonelli lub gronkowca.
  • Słodycze (szczególnie cukry proste) – w zbyt dużych ilościach podwyższają ciśnienie krwi, zatrzymują wodę w organizmie i wpływają na niedobór potasu.
  • Wątróbka – zawiera zbyt duże ilości witaminy A.
Categories
ciąża  
Tags
Share a Comment