Jak czytać bajki terapeutyczne

23 sierpnia, 2014

Witajcie!

W odniesieniu do bajek terapeutycznych, sposób i okoliczności, w jakich zostaną one przeczytane dziecku, lub samo je przyswoi, są równie istotne, co sama treść utworów. Jak więc przygotować się do tak odpowiedzialnego zadania? Jak czytać bajki terapeutyczne, by wzmocnić ich działanie i jeszcze bardziej wesprzeć nasze pociechy w trudnych sytuacjach? O tym wszystkim już w kolejnym akapicie.

Po pierwsze, i najważniejsze – najważniejsze właśnie jest Wasze podejście i zaangażowanie. Dziecko od razu wyczuje, kiedy robicie coś bez przekonania, a to Wy najlepiej znacie swoje dzieci, wiecie, co je uspokaja, co sprawia, że czują się bezpieczne, w jakiej pozycji lubią się do Was przytulać, czy może wolą zachować fizyczny dystans, którego naruszanie na siłę, znienacka, odniesie skutki odwrotne do zamierzonych. Tak więc – słuchajcie głosu serca (i zdrowego rozsądku;)).

Po drugie, i tu właśnie powspieram się literaturą profesjonalną,a mianowicie zbiorem „Bezpieczna bajka” i zamieszczonym w nim Wstępem spod pióra samej Katarzyny Klimowicz. Według zamieszczonych w nim zasad czytania bajek terapeutycznych powinniśmy:

  • obserwować dzieci w trakcie lektury – zwracając uwagę na jakieś niezwykłe zachowanie, wzmożoną koncentrację, uczucie, które powinniśmy spróbować nazwać, odgadując myśli i stan naszego dziecka,
  • w razie oznak strachu spróbować je uspokoić, np poprzez przytulenie, dotyk, jednak nie przerywać lektury, a w razie nasilenia histerii, czy płaczu przerwać ją, ale wrócić w miarę szybko do czytania, dając dziecku tyle czasu, ile potrzebuje na odsapnięcie (kilka minut, do kilku dni),
  • zaproponować rozmowę po lekturze, kiedy widzimy, że dzieci tego chcą – nigdy bowiem nie wolno nakłaniać ich do tego na siłę! Ważny jest też sposób prowadzenia rozmowy – nie ma to być nasz monolog objaśniający treść utworu, ma to być raczej potyczka retoryczna, w której jak najwięcej chcemy wyciągnąć z rozmówcy – pytajmy – nie o to, czy bajka była fajna – ale o jego uczucia, o to jakie były wg niego motywy postępowania bohaterów, pytaniem odpowiadajmy na ich pytania, dociekając tego, jakiego oni są zdania,
  • jeśli dzieci mają inne zdanie niż Wy, na temat wydarzeń z książki, nie oceniajcie i nie negujcie tego, co mówią, a raczej zapytajcie, dlaczego tak właśnie myślą?
  • jak wspomniałam wyżej, niczego nie powinniśmy oceniać i sugerować, także odpowiedzi na pytania, które należy formułować w sposób otwarty (dlaczego? i jak? raczej, niż czy?, np. Dlaczego ona to zrobiła? zamiast Czy zrobiła to ze złości?),
  • nie próbujcie też nakłaniać dzieci do zmiany zdania i ich sposobu widzenia treści utworu. Wasze zdanie, nawet jeśli jesteście przekonani o jego wartości, nie jest jedyną słuszną prawdą,
  • Jeżeli po lekturze nawiąże się zabawa, starajcie się doceniać zaangażowanie dziecka, a nie efekty jego pracy, bo to zawsze zabija chęć do działania, skoro chęci i starania są najmniej istotne.

Powyższe zasady, wraz z Waszym pozytywnym nastawieniem i wybranym odpowiedniego miejsca, w którym dziecko czuje się bezpieczne i może się odprężyć będą miały największy wpływ na oczyszczające doznania w trakcje czytania bajek, czyli bezpośrednio przyczynią się do ich terapeutycznego oddziaływania.

Categories
Tags
Share a Comment