Bajki terapeutyczne – bajki psychoedukacyjne

3 kwietnia, 2014

Witajcie!

Dziś kilka słów o kolejnym rodzaju bajek terapeutycznych, czyli o bajce psychoedukacyjnej. Nazwałabym ją drugim stopniem wtajemniczenia, ponieważ jest „poważniejsza” od bajek relaksacyjnych, ale jeszcze nie tak „terapeutyczna”, jak bajki psychoterapeutyczne:)

Poniżej znowu fragment mojej pracy magisterskiej, do której wszelkie prawa zastrzeżone

Bajki psychoedukacyjne. Nastawione na redukowanie napięcia i lęku, spowodowanego sytuacjami trudnymi, doświadczonymi niegdyś realnie (tzw. lęki odtwórcze) lub też wskutek niewłaściwej stymulacji wyobraźni, np. przez filmowe horrory (tzw. lęk wytwórczy). Wpływają one znacząco na procesy poznawcze dziecka, poprzez oswajanie z sytuacją zagrożenia, wizualizację i nacechowanie emocjonalne, wyjaśnianie związków przyczynowo-skutkowych między zdarzeniem a przeżyciami wewnętrznymi. Istotna jest także racjonalizacja problemu, nakreślenie innej perspektywy widzenia sytuacji oraz możliwości skutecznego działania, a także mówienie o trudnościach i szukanie rozwiązania. Bajki psychoedukacyjne to najczęściej utwory krótkie. Ich bohaterami są małe dzieci, zwierzątka, zabawki lub postacie fikcyjne.

Categories
Tags
Share a Comment